Pracovní skupiny povodňové komise
V závislosti na předpokládaném vývoji povodňové situace svolá předseda celou PK.
Při dosažení limitů pro II. příp. III. SPA a určí z jednotlivých členů PK, příp. dalších pracovníků OÚ pracovní skupiny včetně rozdělení do směn:
1. odpovědné za příjem a předávání informací o vývoji povodňové situace
- kontakt na předpovědní a hlásnou službu (ČHMÚ Brno, VH dispečink Povodí Moravy s.p. Brno, Lesy ČR s.p. ST OŘ Zlín)
- kontakt na hlídkovou službu, PK Kašava
- vyvěšování aktuálních informací na informačních místech (vybrané úřední desky)
- informování občanů v ohroženém území s výzvou k odvozu motorových vozidel a s upozorněním na možnost evakuace
- informování firem v ohroženém území s výzvou k odvozu motorových vozidel a k zahájení činnosti dle jejich povodňových plánů
2. odpovědné za zajištění technických prostředků na ochranu před povodněmi
- prověřit připravenost mechanizačních prostředků a potřebného materiálu (lomový kámen, panely, písek, pytle, mobilní zábrany apod.) u stavebních firem a smluvně zajištěných organizací (JSDH Držková, HZS ZK)
- ve spolupráci se správcem toku organizovat rozvoz materiálu pro potřeby zabezpečovacích a záchranných prací
3. odpovědné za vnitřní organizaci činností PK
- zajištění vozidel OÚ včetně jejich označení,
- zajištění pracovních pomůcek (papíry, psací potřeby, kalkulačky apod., mapy jsou přílohou tohoto povodňového plánu)
- zajištění mobilních telefonů, fotoaparátů, videokamer, ev. fm/kv vysílaček
- zajištění občerstvení a stravování
- zajištění prostor a prostředků pro odpočinek a přespání
- zajištění prostor a prostředků pro sušení oděvů a obuvi
4. odpovědné za ochranu a vyklizení objektů a budov OÚ
- zajištění prostor a prostředků pro sušení oděvů a obuvi
- vyklizení archivů, kanceláří a dalších prostor ve sklepech a přízemích jednotlivých budov obce (přemístění materiálů do vyšších pater)
- zabezpečení budov proti rabování, odpojení energií (spolupráce s vlastníky budov)
5. odpovědné za zajištění ochrany energií a spojů
- spolupráce se správci energetických a spojových sítí a pomoc při opravách, nabíjení baterií
6. odpovědné za zajištění zásobování vodou
- spolupráce s organizací spravující vodovody a kanalizace
- monitorování stavu v zásobování vodou, cisterny, místa pro rozmístění
- pomoc při zajišťování oprav a nouzového zásobování vodou
7. odpovědné za zajištění zdravotního a hygienického zabezpečení
- monitorování postižených oblastí z hlediska zdravotního a hygienického
- spolupráce a pomoc orgánů zdravotní a hygienické služby
- organizování převozu nemocných a zraněných občanů
8. odpovědné za zajištění dopravní obslužnosti a zásobování obyvatel
- monitorování průjezdnosti komunikací, uzávěr
- organizování objízdných tras v postižených oblastech
- zajištění náhradního zásobování potravinami a humanitární pomocí
9. odpovědné za zajištění evakuace a náhradního ubytování obyvatel
- sběr počtů a evidence obyvatel, které je nutno evakuovat
- prověření určených evakuačních míst - v příloze
- zajištění autobusů pro evakuaci (KPK ZK)
- vyrozumění obyvatel o evakuaci (rozhlas, mobilní megafony – OÚ, HZS)
10. odpovědné za zajištění pořádku a ochrany majetku
- v postižených oblastech spolupráce s Policií ČR
11. odpovědné za evidenční a dokumentační práce
Určení zapisovatele do povodňové knihy - nutno zapisovat veškeré údaje o průběhu povodně, činnosti PK a ostatních účastníků povodňové ochrany, zabezpečovacích a záchranných prací apod. včetně časových údajů a jmen.
- sběr podkladů pro hodnotící zprávu o povodňové situaci a pro dokladování majetkové újmy v důsledku činnosti nebo opatření uložených v době povodně PK
- spolupráce s PK ORP při označování dosažených hladin
- zakreslování zaplaveného území, poruch hrází apod.
- fotodokumentace nebo video dokumentace povodňové situace
Směrnice pro činnost povodňové komise
Doporučené vybavení pracoviště povodňové komise:
- Povodňový plán, Povodňová kniha
- PC s tiskárnou, MS OFFICE, s funkčním připojením na počítačovou síť Internet (minimálně s možností odesílat a přijímat elektronickou poštu)
- televizní a rozhlasový přijímač
- ruční akumulátorové osvětlovací prostředky (nouzové osvětlení pracoviště PK, baterka)
- mobilní telefony, telefony, fax, kreslící a psací prostředky
- fotoaparát s výkonným bleskem, videokamera, dalekohled, měřící pásmo 50 m
- proviantní zabezpečení pro přípravu teplých nápojů a ohřev stravy, záložní oděv a obuv
Povinnosti členů povodňové komise:
Předseda povodňové komise: starosta
- rozhoduje o svolání povodňové komise (PK)
- řídí činnost PK
- na základě zjištěných informací o povodňové situaci vydává rozhodnutí k řešení protipovodňových opatření, vyhlašuje jednotlivé stupně povodňové aktivity
- organizuje informování a varování obyvatelstva v ohrožených částech katastru obce Držková (telefonicky (SMS), osobní sdělení - spojky)
- rozhoduje o nasazení sil a prostředků
- rozhoduje o vyžádání pomoci cestou nadřízené PK ORP Zlín
- schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
- informuje nadřízenou PK ORP Zlín o vzniklé situaci a přijatých opatření
Dále povinnosti ze zákona č.254/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů:
- osobně jednou za rok řídí nácvik činnosti PK a provádí prověrky připravenosti PK
- zodpovídá za aktualizaci Povodňového plánu
- schvaluje a předává Zprávu o povodni (§76 zákona 254/2001 Sb.)
- organizuje povodňové prohlídky (§72 zákona 254/2001 Sb.)
Místopředseda povodňové komise:
V nepřítomnosti předsedy komise má stejné povinnosti a pravomoci jako předseda povodňové komise. Plní tyto úkoly:
- spolu s předsedou PK organizuje informování a varování obyvatelstva v ohrožených částech katastru obce Držková - telefonicky (SMS), osobní sdělení - spojky
- spolu s předsedou PK obce rozhoduje o nasazení sil a prostředků v podřízenosti OÚ a smluvně zajištěné techniky od právnických osob a řídí nasazení této techniky a prostředků
- plní ostatní úkoly uložené předsedou PK
V době mimo povodňovou aktivitu provádí min. dvakrát do roka dohovory o zajištění zemních strojů
(rypadla, nakladače, hutnící prostředky) autojeřábů, dopravní techniky (sklápěčky, valníky apod.),
mobilní elektrocentrály, cisterny s pitnou vodou apod. Výsledky jednání o zajištěné technice a prostředků
zapisuje vždy do Povodňové knihy.
Členové povodňové komise:
- vedou přehled o osobách, technice a prostředcích Sboru dobrovolných hasičů obce Držková
- řídí hlásnou a hlídkovou službu a zabezpečují informace pro varování obyvatelstva v místě očekávané povodně
- vedou přehled o hlavních přívodech a rozvodech elektro (plynu) v obci (pro případ nutnosti rychlého odpojení)
- vedou přehled o místech lékařské pomoci (rychlá pomoc při úrazu)
- spolupracují s hygienickou a veterinární správou
- organizují likvidaci uhynulých zvířat
- organizují nouzové zásobování postižených oblastí pitnou vodou
- řídí způsob a místo ubytování evakuovaných osob (Evakuační místo: hasičská zbrojnice)
- organizují zásobování evakuovaného obyvatelstva potraviny, ošacení, apod.
- rozhodují o přidělení humanitární pomoci postiženým občanům
- zabezpečují spolupráci s ČČK a ostatními organizacemi (ADRA, Člověk v tísni, ....)
- organizují ostrahu majetku v zaplavených nemovitostech (opatření proti krádežím majetku evakuovaných občanů)
- zabezpečují provedení evidenčních a dokumentačních prací při a po povodni (foto, video)
- vedou centrální evidenci škod způsobených povodní na k. ú. obce Držková
- plní ostatní úkoly uložené předsedou PK
Zapisovatelka:
- aktivuje pracoviště PK
- udržuje spojení se členy PK a ostatními spolupracujícími orgány
- vede přehled o postižených a evakuovaných osobách při povodni (jméno, příjmení, datum narození, trvalé bydliště, místo nynějšího pobytu)
- neprodleně informuje PK města Zlín, vedení ZOO Lešná a PK ORP Zlín o aktuálním povodňovém stavu na k.ú. obce Držková
- zaznamenává veškeré informace a rozhodnutí předsedy PK do Povodňové knihy (vč. data, času a autora zprávy)
- plní ostatní úkoly uložené předsedou PK
Další členy povodňové komise aktivuje v případě potřeby starosta v souladu s § 78 čl. 1 vodního zákona 254/2001Sb. ve znění pozdějších předpisů.